Praktijk Bianca Schmaal
Benraatshoef 24
4941 TL Raamsdonksveer
The Netherlands
t. +31(0)162 69 21 48
t. +31 (0)162 69 21 48
Lees rustig deze privacyverklaring door. Heb je hier vragen over of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op.
Binnen deze praktijk hechten we groot belang aan de privacy van alle cliënten en gebruikers van onze website. We dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die je verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.
Om je privacy zo goed mogelijk te waarborgen, hanteren we binnen onze praktijk een aantal waarden.
In deze privacyverklaring kun je lezen hoe we binnen onze praktijk je recht op privacy beschermt en gerespecteerd wordt.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de wet die bescherming biedt aan privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft iedere organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg en Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). Dit privacyreglement is bedoeld om je te informeren over je rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
Door het gebruiken van onze website en de daarop beschikbare diensten laat je bepaalde gegevens achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. We bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door je worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat die aan ons worden verstrekt om te verwerken.
De volgende gegevens worden verzameld:
*Bij het elektronisch beantwoorden van privacygevoelige informatie en / of het digitaal versturen van de factuur wordt gebruik gemaakt van het mailprogramma ZorgMail.
Binnen onze praktijk zijn de complementaire zorgprofessionals volgens de AVG de verantwoordelijke(n) voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. De cliëntgegevens worden op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt en alleen gebruikt voor de doeleinden waarvoor ze zijn of worden verzameld. Gegevens kunnen worden verzameld tijdens consulten, behandelingen of anderszins. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoen we als volgt:
Voor (zorg)dossier is de bewaartermijn in principe 20 jaar** (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is. Dit is ter beoordeling van de zorgprofessional.
Je hebt het recht:
Omstandigheden waaronder nabestaanden wettelijk recht hebben op inzage in het dossier:
Als je gebruik wilt maken van je rechten, dan kun je dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken onze praktijk. Je belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, je curator of mentor).
** Bij kinderen is een uitzondering: op het moment dat tijdens het laatste consult het kind/jongere jonger is onder de 16 jaar, dan gaat de bewaartijd van 20 jaar in op het moment dat deze 16 is geworden.
Om de privacy te waarborgen wordt tijdens een consult geen telefoon opgenomen. Heb je een spoedgeval en bel je het mobiel nummer? Dan laat de zorgprofessional gelijk weten of het op dat moment mogelijk is om privacygevoelige informatie te bespreken. Verder is ook het display van het mobiel afgeschermd, zodat je telefoonnummer, bericht, etc. niet zichtbaar is voor derden.
Tijdens een consult is het mogelijk dat een flip-over gebruikt om het een en ander te verduidelijken. De informatie wordt ook geplaatst in je dossier. Om je privacy te waarborgen wordt uiteraard het papier vernietigd door een papierversnipperaar. Het is ook mogelijk om het papier mee te nemen. Dan informeren we of we een foto mogen maken, voor het plaatsen in je dossier. Na het verwerken van de gegevens wordt de foto gelijk verwijderd verwijdert van de telefoon.
Bianca Schmaal heeft de verplichting vertrouwelijk met je persoonsgegevens om te gaan. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgprofessional doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd wordt voor een ernstig gevaar voor je gezondheid of die van een derde.
uitwisseling gegevens
We wisselen in principe geen directe gegevens uit met (huis)arts / (mede)behandelaar(s). Dit vindt alleen op jouw verzoek plaats. Dit wordt gedaan door een overdrachtsinformatie-brief. Deze wordt persoonlijk aan jou overhandigd en is terug te vinden in je eigen dossier. Indien gewenst is het ook mogelijk dat deze via ZorgMail wordt verstrekt aan (huis)arts / (mede)behandelaar(s).
We nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Statistieken worden op de website bijgehouden, dit gebeurt te allen tijde geheel geanonimiseerd. Bij het versturen van een webformulier word je IP-adres vermeld.
Daar waar gebruik wordt gemaakt van (online) software-pakketten die worden ingezet voor cliënten, wordt alleen gebruik gemaakt van leveranciers die voldoen aan de informatiebeveiliging die vanuit wet- en regelgeving gesteld worden voor communicatie binnen de zorg. Denk hierbij aan ISO 9001, ISO 27001, ISO 27799, NEN 7510, NEN 7512, NEN 7513, NTA 7516 en AVG.
Om de eigendommen en veiligheid van cliënten en medewerkers te beschermen, wordt gebruik gemaakt van zichtbaar cameratoezicht. Cameratoezicht wordt gehouden aan de buitenzijde van de praktijkruimte: op de ingang en raamzijde van de praktijk. Binnen in de ruimtes is geen cameratoezicht. Met behulp van een symbool in de buurt van de camera wordt gewezen op de aanwezigheid van toezicht camera’s.
Hieronder vind je informatie over wordt gedaan met de opnames, hoe lang deze worden bewaard, welke rechten je hebt en hoe je deze kunt uitoefenen.
gebruik en uitwisseling van camera gegevens
In geval incidenten of een vermoeden van strafbare feiten waarvan wij of een cliënt aangifte wil doen bij de politie, kunnen de videobeelden worden gebruikt ter identificatie van betrokkenen. De beelden kunnen daartoe ter beschikking worden gesteld aan politie ter ondersteuning van een aangifte van een strafbaar feit. De camerabeelden zullen niet met andere derden worden gedeeld, tenzij daar een (wettelijke) verplichting toe bestaat.
We passen geen gezichtsherkenning of andere methodieken toe waarmee personen op elektronische wijze te identificeren zijn. Ook worden er geen geluidsopnamen gemaakt.
beveiliging en opslag van persoonsgegevens
De camerabeelden worden binnen Nederland opgeslagen. De beveiliging van de videobeelden gebeurt in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De toegang tot de beelden is strikt gereguleerd. De videobeelden worden maximaal gedurende vier weken bewaard, of in het geval van een incident, zolang tot het incident is afgehandeld.
Om de veiligheid van cliënten te beschermen, maken we gebruik van een ECD. De ECD voldoet aan de wet- en regelgeving die gelden voor binnen de zorg en op het gebruik van een Elektronisch Cliënten Dossier.
Gebruik en uitwisseling gegevens
Uitwisseling van gegevens gebeurt alleen op jouw verzoek naar (huis)arts / (mede)behandelaar(s). Gegevens vanuit ECD worden beveiligd verstuurd via ZorgMail.
Beveiliging en opslag van persoonsgegevens
De gegevens worden binnen Nederland opgeslagen. De beveiliging van het ECD gebeurt in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De toegang tot ECD is strikt gereguleerd.
De PREM (Patient Reported Experience Measures) is een landelijk afgestemde meetmethode om patiënt-/cliëntervaringen te meten. Een PREM is een (korte) vragenlijst die cliënten invullen waarin wordt gevraagd hoe cliënten hun zorg (hebben) ervaren.
Bij het uitvoeren van het onderzoek naar de kwaliteit van onze praktijk, hechten we veel waarde aan de bescherming van je privacy. We zullen zich bij de verwerking van persoonsgegevens te allen tijde laten leiden door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere toepasselijke relevante wet- en regelgeving.
De persoonsgegevens voor het uitvoeren van een PREM is voor het uitvoeren van onderzoek naar de ervaren kwaliteit van de complementaire zorg om te leren en ontwikkelen, op basis van een wettelijke verplichting; en het informeren van (toekomstige) cliënten over de verleende zorg op onze website waarbij gebruik wordt gemaakt van het presenteren van diagrammen.
onderzoek naar de kwaliteit
Op basis van artikel 2 van de Wkkgz zijn zorgaanbieders verplicht goede zorg aan te bieden. Dat betekent onder andere dat de zorgaanbieder hoort te handelen in overeenstemming met de kwaliteitsstandaard ‘kwaliteitskader complementaire zorgprofessional’ en de kwaliteit van de zorg hoort te meten. In het meetinstrument ‘PREM complementaire zorg’ is bepaald hoe die kwaliteit gemeten hoort te worden. We verzamelen daarom via de PREM je ervaring met de geleverde zorg, waaronder je persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens worden gebruikt voor statistische doeleinden om inzicht verkrijgen in ervaringen van de kwaliteit van de complementaire zorg en het leren en ontwikkelen daarvan.
We zijn ook op grond van artikel 66d Zvw wettelijk verplicht (statistische) informatie over de kwaliteit van de complementaire zorg aan te leveren aan het Zorginstituut Nederland.
De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens door onze praktijk is daarom gelegen in artikel 6, eerste lid, onder c van de AVG en daar waar het bijzondere persoonsgegevens betreft is de uitzondering in artikel 9, tweede lid, onder i van de AVG van toepassing.
De statistische gegevens worden verder gebruikt voor:
persoonsgegevens
We verwerken uitsluitend persoonsgegevens die relevant zijn voor de voor de bovengenoemde doeleinden. Dit betreft alleen de persoonsgegevens die je invult in de PREM vragenlijst.
verstrekking van je persoonsgegevens
Je persoonsgegevens kunnen aan de volgende partijen worden verstrekt.
bewaartermijn
Zodra QDNA de gegevens heeft verwerkt tot statistische gegevens, verwijdert QDNA het pseudoniem waaronder de data aan QDNA is geleverd. De resterende ruwe data bewaart QDNA maximaal 5 jaar na ontvangst.
rechten
Je hebt, als betrokkene, verschillende rechten op basis van de AVG. Je rechten worden hieronder benoemd en kun je uitoefenen door contact op te nemen met met onze contactpersoon die verantwoordelijk is voor de AVG. De contactgegevens vind je helemaal onderaan van deze privacyverklaring.
Onze praktijk heeft een waarnemingsovereenkomst met Star-light natuurgeneeskunde. De waarnemingsovereenkomst geldt bij vakantie, (langdurige) afwezigheid door ziekte of door overlijden van de zorgprofessional(s) werkzaam binnen de praktijk Bianca Schmaal. Zo wordt de continuïteit van de aangeboden zorg geborgd.
Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. We kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met je persoonsgegevens omgaan. Aangeraden wordt om voordat je gebruik maakt van deze websites eerst de privacyverklaring van deze websites leest.
Onze praktijk behoudt het recht om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat je van deze wijzigingen op de hoogte bent.
Heb je een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie gegevens gedeeld zijn of over de omgang met je dossier? Dan gaat Bianca hierover graag met je in gesprek, zij is onze AVG verantwoordelijke.
Contactgegevens
Bianca Schmaal
t. +31 (0)162 69 21 48